myndighetskomm.blogg.se

Det här är en försäljningsplattform för boken Älskade hatade kommunikationsavdelning - en handbok i myndighetskommunikation

PR-tips för egenföretagaren från den mindre staden

Publicerad 2016-06-05 13:35:00 i Allmänt,

En barndomsvän till mig, och hans familj, håller på att starta upp en ny hotell- och pubverksamhet i min gamla hemstad Lysekil. Projektet heter Locus, och namnet är samma namn som en pub hade som låg i samma lokaler i mitten av 1900-talet. Jag tänkte ha det här som exempel och visa lite hur det går att tänka kring kommunikationen.

Först av allt behövs det digital infrastruktur: hemsida. Om det är det inte mycket annat att säga än tydlig och modern. Då det är dags för öppning, och hemsidan ligger i fas, är det dags för lansering via marknadsföring. Då finns det lite olika saker som går att göra.

Det första att tänka på är pressmeddelandet. Det finns en bra guide i PR-byrån Westanders årligt utgivna PR-handbok som beskriver hur det går att tänka. Grundreceptet är att skriva sitt pressmeddelande precis som artikeln skulle kunna se ut. Därefter gäller det att skriva en bra utskickslista. En kort research, och lite eftertänksamhet räcker för att kunna göra ett bra jobb. Lysekilsposten, Bohuslänningen och Göteborgsposten är självklara mottagare. Så även turist- tidningar och resetidningar. Det går att ringa om det på förhand går att säga vilken journalist som är troligast att skriva, fast annars är det bara att mejla redaktion@tidning och kanske ett cc till chefredaktören. Går det att ändra på varje mejl så att det ser lite olika ut, och blir unikt, för varje mottagare är det att föredra.

Samtidigt som pressmeddelandet går ut kan det vara bra att fundera på vilka som är potentiella kunder, och vart de går att nå. Om vi beskriver målgruppen som ”personer som vill åka på semester till Lysekil”, ”personer som har råd att åka på semester till Lysekil” och ”de som kommer till Lysekil för att arbeta” blir det möjligtvis uppslag för nya tidningar att skicka pressmeddelanden till men det är också dags att börja jobba med sociala medier. Alla som vill åka till Lysekil får nog antas finnas på facebook, och alla som har råd att åka på semester till Lysekil får nog antas finnas på LinkedIn. Jag skulle satsat på att hitta grupper på fb där spridningen går att göra gratis, samt kanske sätta ihop någon viral tävling där det går att vinna boende, och mat, för en weekend. För LinkedIn skulle jag ha köpt genomslag utifrån geografi (Göteborg/Oslo), vilket är väldigt billigt, för kanske främst tävlingen men kanske också för ren reklam. En gång för tävlingen i början av säsongen, och sen kanske en gång bara vanlig reklam kanske mitt säsongen. Inom det digitala ska bloggare heller inte glömmas bort. Dels går det med lite research att hitta lämpliga mottagare, men det går också att tänka brett och om någon upplevs som särskilt viktig går det också bra att erbjuda sig att bjuda på en weekend. Rätt bloggare kan innebära ett otroligt genomslag, och de har också egna kanaler som det aldrig skulle gå att få tillträde till på annat vis. Kanske till och med någon kan göras till ambassadör för hotellet.

Innehållet i all extern kommunikation kan gott bygga på storytelling kring den gamla puben. Det fungerar bra, och det är onödigt att gå över ån för vatten och samtidigt riskera att innehållet känns sökt.

Egna kanaler. Den här planen bygger på att det finns en profil för facebook och en för LinkedIn. Tänk på att vara jäkligt bjussig mot facebookföljarna. Det är deras vänlistor som är den första grunden för viral räckvidd.

Utöver det här är det samarbeten som gäller. Med lokala, nationella och internationella turistföreningar. Bara kreativiteten sätter gränser, och det kanske finns storföretag som det går att hitta samarbeten för personalresor med eller vad som helst. Eller varför inte ordna samarbeten med företag som vill lansera livsmedel. Det är ganska vanligt i Visby på somrarna. Lysekil drar ju folk på samma sätt. Eller bli sponsrad för att marknadsföra andras produkter, och inte för att bli bjuden på resor utan för att få in de, och alla deras kanaler, i verksamheten.

Genomförs ovanstående på ett klokt sätt går det att helt strunta i dyr printreklam. Det gäller också att tänka på att regelbundet hitta på grejer: kickoff med delvis inbjudna gäster, band som spelar, menyändringar, unika erbjudanden, avsmakningskvällar, tävlingar m.m. eftersom varje sådan händelse blir en anledning att återigen gå ut i sina, och andras, kanaler.

En lite kort beskrivning av hur det går att jobba med marknads-PR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela