myndighetskomm.blogg.se

Det här är en försäljningsplattform för boken Älskade hatade kommunikationsavdelning - en handbok i myndighetskommunikation

Tease för min kommande bok om myndigheters, och framförallt lärosätens, kommunikation

Publicerad 2015-10-27 13:30:00 i Allmänt,

Snart är en längre tid av att läsa rapporter, läsa budgetar, studera kommunikationsplaner, göra intervjuer, studera det senaste inom litteraturen samt, så klart, skriva, förbi.

Min ingång är att jag har arbetat med kommunikation för Riksantikvarieämbetet, Uppsala universitet och Högskolan på Gotland. Jag har också drivit en egen firma inom projekt- och forskningskommunikation under flera år. Mina utbildningar är en kandidatexamen i vetenskapsjournalistik från Umeå universtitet, en kurs i PR och strategisk kommunikation vid Berghs School of Communication samt en lobbykurs för PR-byrån Westander.

Boken är en rundresa inom den värld som är myndigheters kommunikation. Den har varit i mina tankar ända sedan 2012, då jag gick kursen för Westander. För journalister ger boken en inblick i hur myndigheters kommunikationsavdelningar fungerar samt hur forskningskommunikation kan se ut. För forskare ger boken en inblick i hur en kommunikationsavdelning tänker samt i vilken samhällelig kontext våra lärosäten verkar, och för kommunikatörer ger den en rad perspektiv på hur kommunikation kan se ut. Boken är också en handbok eftersom den kommer med konkreta råd för hur man kan förbättra sin kommunikation samtidigt som vissa avsnitt är tänkta som ren inspiration. Andra teman i boken är marknadsföring, yrkesroller, etik, samverkansuppgiften, rankingar, digitaliseringen av kommunikationen samt kommunikativt ledarskap.

Boken innehåller intervjuer med två chefredaktörer för branschtidningar, en VD för en varumärkesbyrå, en managementkonsult inom strategisk kommunikation, en nyhetschef för lokaltidning, en webbkommunikatör, en företrädare för kommunikationsbranschens intresseorganisation, en som driver en reklambyrå som varit väldigt framgångsrik med sina kampanjer för just myndigheter, en av U-ranks rankare, en företrädare från en byrå som varit särskilt framgångsrik inom innovationskommunikation, en kommunikationsdirektör för ett lärosäte samt en prefekt. Utöver dessa har jag även intervjuat två personer, än så länge hemliga, från den absoluta tungvikten inom den svenska akademin. (Det här är den dagsaktuella statusen.)

Boken kommer gå att köpa från den 10/1-2015, den kommer att kosta 99 kr och den kommer endast gå att köpa digitalt. Den kommer att säljas från den här sidan. Följ mig på twitter: @myndighetskomm

Jag tar gärna emot inspel, så om du har ett är det bara att höra av sig!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela