myndighetskomm.blogg.se

Det här är en försäljningsplattform för boken Älskade hatade kommunikationsavdelning - en handbok i myndighetskommunikation

Inför morgondagens boksläpp. Nytt förord

Publicerad 2016-06-29 13:55:00 i Allmänt,

Nytt förord till handboken. Det är alltid roligt att omvända en tvivlare:

Gustav Rydén Gramner och jag växte upp på samma gata i Lysekil, endast tre hus emellan. På den tiden hade vi ingen aning om att vi båda skulle syssla med kommunikation på heltid. Men så blev det. Sedan flera decennier tillbaka är vi båda bohusläningar i exil och återförenades för några år sedan av en slump på Gotland under Almedalsveckan. Då och där visade det sig att vi hade samma passion för kommunikation. Det blev ett häftigt möte.

”Behövs det verkligen en bok som handlar enkom om myndighetskommunikation?” hörde jag mig själv tänka när Gustav presenterade resultatet av hans ambitiösa arbete några år senare. Jag var i ärlighetens namn väldigt skeptisk, men samtidigt oerhört nyfiken eftersom jag i min iver ville identifiera bevis och få gehör för min starka övertygelse att boken inte skulle ge mig något nytt och användbart. Efter många år i branschen och med en kritisk inställning började jag läsa.

Jag fick snabbt revidera min kritiska övertygelse. En handbok i Myndighetskommunikation är mycket användbar och bör finnas på varje myndighetskommunikatörs desktop eller skrivbord. Användbar på så sätt att den ger praktiska och konkreta råd i en kommunikatörs vardag varvat med intressanta kommunikationsteorier i form av genomträngande intervjuer med erfarna kommunikationsexperter. Intervjuerna gör boken mer levande och bidrar med kloka insikter på ett konkret sätt, och alla har lite olika perspektiv.

You did it Gustav! Vi ses i Lysekil!

Olof Sjölin

Olof Sjölin har mångårig erfarenhet som kommunikatör och kommunikationschef på olika myndigheter, på såväl nationell, regional och lokal nivå. För närvarande arbetar Olof på kommunikationsavdelningen på Blekinge Tekniska Högskola.

Handboken släpps imorgon torsdag 29/6-16. Nytt för den är förordet, ett kapitel om offentlig upphandling av kommunikationstjänster, ett världsunikt kapitel om läget för den svenska journalistbranschen, en intervju med byråvalsrådgivaren Max Apeira samt en intervju med Jesper Falkeimer, som är professor i strategisk kommunikation och som har intervjuats om forskningsläget kring myndighetskommunikation. Kritiska läsare har också agerat redaktörer vilket har gett en allmän uppsträckning av boken som helhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela