myndighetskomm.blogg.se

Det här är en försäljningsplattform för boken Älskade hatade kommunikationsavdelning - en handbok i myndighetskommunikation

Handbok i myndighetskommunikation - version 2.0

Publicerad 2016-06-30 14:21:00 i Allmänt,

Handboken Älskade hatade kommunikationsavdelning - en handbok i myndighetskommunikation har kommit i en ny utgåva med nytt och utökat material. Nytt i denna version är förordet, ett kapitel om offentlig upphandling av kommunikationstjänster, ett världsunikt kapitel om läget för den svenska journalistbranschen, en intervju med byråvalsrådgivaren Max Aperia samt en intervju med Jesper Falkeimer, som är professor i strategisk kommunikation och som har intervjuats om forskningsläget kring myndighetskommunikation. Kritiska läsare har också agerat redaktörer vilket har gett en allmän uppsträckning av boken som helhet.
 
Handboken går att köpa genom att Swish:a 150 kr till nummer 123 614 20 95 och då skriva din mailadress i meddelanderutan. Boken, och kvitto, kommer med vändande mail. Det går numera att betala både via Swish och bankgiro (meddela via mail till myndighetskomm@gmail.com att du har satt in pengar via bankgirot men glöm inte ange vad du skrivit i meddelanderaden) . Mitt företags bankgironummer är  479 - 8997 och banken är Swedbank. I den mån ett företagsnamn behövs för att skriva en faktura brukar jag kalla mitt företag för Staf Kommunikation, eller Staf Förlag, och det har ORG.NR: 810525-XXXX

Inför morgondagens boksläpp. Nytt förord

Publicerad 2016-06-29 13:55:00 i Allmänt,

Nytt förord till handboken. Det är alltid roligt att omvända en tvivlare:

Gustav Rydén Gramner och jag växte upp på samma gata i Lysekil, endast tre hus emellan. På den tiden hade vi ingen aning om att vi båda skulle syssla med kommunikation på heltid. Men så blev det. Sedan flera decennier tillbaka är vi båda bohusläningar i exil och återförenades för några år sedan av en slump på Gotland under Almedalsveckan. Då och där visade det sig att vi hade samma passion för kommunikation. Det blev ett häftigt möte.

”Behövs det verkligen en bok som handlar enkom om myndighetskommunikation?” hörde jag mig själv tänka när Gustav presenterade resultatet av hans ambitiösa arbete några år senare. Jag var i ärlighetens namn väldigt skeptisk, men samtidigt oerhört nyfiken eftersom jag i min iver ville identifiera bevis och få gehör för min starka övertygelse att boken inte skulle ge mig något nytt och användbart. Efter många år i branschen och med en kritisk inställning började jag läsa.

Jag fick snabbt revidera min kritiska övertygelse. En handbok i Myndighetskommunikation är mycket användbar och bör finnas på varje myndighetskommunikatörs desktop eller skrivbord. Användbar på så sätt att den ger praktiska och konkreta råd i en kommunikatörs vardag varvat med intressanta kommunikationsteorier i form av genomträngande intervjuer med erfarna kommunikationsexperter. Intervjuerna gör boken mer levande och bidrar med kloka insikter på ett konkret sätt, och alla har lite olika perspektiv.

You did it Gustav! Vi ses i Lysekil!

Olof Sjölin

Olof Sjölin har mångårig erfarenhet som kommunikatör och kommunikationschef på olika myndigheter, på såväl nationell, regional och lokal nivå. För närvarande arbetar Olof på kommunikationsavdelningen på Blekinge Tekniska Högskola.

Handboken släpps imorgon torsdag 29/6-16. Nytt för den är förordet, ett kapitel om offentlig upphandling av kommunikationstjänster, ett världsunikt kapitel om läget för den svenska journalistbranschen, en intervju med byråvalsrådgivaren Max Apeira samt en intervju med Jesper Falkeimer, som är professor i strategisk kommunikation och som har intervjuats om forskningsläget kring myndighetskommunikation. Kritiska läsare har också agerat redaktörer vilket har gett en allmän uppsträckning av boken som helhet.

PR-tips för egenföretagaren från den mindre staden

Publicerad 2016-06-05 13:35:00 i Allmänt,

En barndomsvän till mig, och hans familj, håller på att starta upp en ny hotell- och pubverksamhet i min gamla hemstad Lysekil. Projektet heter Locus, och namnet är samma namn som en pub hade som låg i samma lokaler i mitten av 1900-talet. Jag tänkte ha det här som exempel och visa lite hur det går att tänka kring kommunikationen.

Först av allt behövs det digital infrastruktur: hemsida. Om det är det inte mycket annat att säga än tydlig och modern. Då det är dags för öppning, och hemsidan ligger i fas, är det dags för lansering via marknadsföring. Då finns det lite olika saker som går att göra.

Det första att tänka på är pressmeddelandet. Det finns en bra guide i PR-byrån Westanders årligt utgivna PR-handbok som beskriver hur det går att tänka. Grundreceptet är att skriva sitt pressmeddelande precis som artikeln skulle kunna se ut. Därefter gäller det att skriva en bra utskickslista. En kort research, och lite eftertänksamhet räcker för att kunna göra ett bra jobb. Lysekilsposten, Bohuslänningen och Göteborgsposten är självklara mottagare. Så även turist- tidningar och resetidningar. Det går att ringa om det på förhand går att säga vilken journalist som är troligast att skriva, fast annars är det bara att mejla redaktion@tidning och kanske ett cc till chefredaktören. Går det att ändra på varje mejl så att det ser lite olika ut, och blir unikt, för varje mottagare är det att föredra.

Samtidigt som pressmeddelandet går ut kan det vara bra att fundera på vilka som är potentiella kunder, och vart de går att nå. Om vi beskriver målgruppen som ”personer som vill åka på semester till Lysekil”, ”personer som har råd att åka på semester till Lysekil” och ”de som kommer till Lysekil för att arbeta” blir det möjligtvis uppslag för nya tidningar att skicka pressmeddelanden till men det är också dags att börja jobba med sociala medier. Alla som vill åka till Lysekil får nog antas finnas på facebook, och alla som har råd att åka på semester till Lysekil får nog antas finnas på LinkedIn. Jag skulle satsat på att hitta grupper på fb där spridningen går att göra gratis, samt kanske sätta ihop någon viral tävling där det går att vinna boende, och mat, för en weekend. För LinkedIn skulle jag ha köpt genomslag utifrån geografi (Göteborg/Oslo), vilket är väldigt billigt, för kanske främst tävlingen men kanske också för ren reklam. En gång för tävlingen i början av säsongen, och sen kanske en gång bara vanlig reklam kanske mitt säsongen. Inom det digitala ska bloggare heller inte glömmas bort. Dels går det med lite research att hitta lämpliga mottagare, men det går också att tänka brett och om någon upplevs som särskilt viktig går det också bra att erbjuda sig att bjuda på en weekend. Rätt bloggare kan innebära ett otroligt genomslag, och de har också egna kanaler som det aldrig skulle gå att få tillträde till på annat vis. Kanske till och med någon kan göras till ambassadör för hotellet.

Innehållet i all extern kommunikation kan gott bygga på storytelling kring den gamla puben. Det fungerar bra, och det är onödigt att gå över ån för vatten och samtidigt riskera att innehållet känns sökt.

Egna kanaler. Den här planen bygger på att det finns en profil för facebook och en för LinkedIn. Tänk på att vara jäkligt bjussig mot facebookföljarna. Det är deras vänlistor som är den första grunden för viral räckvidd.

Utöver det här är det samarbeten som gäller. Med lokala, nationella och internationella turistföreningar. Bara kreativiteten sätter gränser, och det kanske finns storföretag som det går att hitta samarbeten för personalresor med eller vad som helst. Eller varför inte ordna samarbeten med företag som vill lansera livsmedel. Det är ganska vanligt i Visby på somrarna. Lysekil drar ju folk på samma sätt. Eller bli sponsrad för att marknadsföra andras produkter, och inte för att bli bjuden på resor utan för att få in de, och alla deras kanaler, i verksamheten.

Genomförs ovanstående på ett klokt sätt går det att helt strunta i dyr printreklam. Det gäller också att tänka på att regelbundet hitta på grejer: kickoff med delvis inbjudna gäster, band som spelar, menyändringar, unika erbjudanden, avsmakningskvällar, tävlingar m.m. eftersom varje sådan händelse blir en anledning att återigen gå ut i sina, och andras, kanaler.

En lite kort beskrivning av hur det går att jobba med marknads-PR.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela